home

Wie wil nu niet deel uitmaken van het winnende team?!

Personeel als voornaamste troef van winkeliers

 

Voor veel retailers is er werk aan de winkel. De wereld om hen heen is veranderd, maar zij doen al jaren hetzelfde. Dat heeft immers altijd gewerkt, toch? Maar hetzelfde doen levert al lang niet meer dezelfde resultaten op. En daar wordt de winkelier nu hard mee geconfronteerd.

 

Toenemende online concurrentie

 Traditionele winkeliers hebben steeds meer moeite de concurrentie van grote winkelketens en webshops het hoofd te bieden. Boks als kleine boetiek maar eens op tegen een Zalando ...

 Bij veel winkeliers is er sprake van een onhoudbare situatie, doordat ze niet met de tijd zijn meegegaan. Hun eens zo bloeiende bedrijfje is in het slop geraakt. Ze lopen hopeloos achter de feiten aan. Het is pompen of verzuipen.

 En dan was er natuurlijk ook nog de crisis, die weliswaar voorbij is, maar waarvan de gevolgen nog steeds voelbaar zijn.

 Totaalaanpak werkt vaak het beste

 Ffoon trekt noodlijdende winkels uit het slop door ze te ondersteunen op het vlak waar dat het hardst nodig is. En vaak is dat op alle vlakken. Het hele winkelconcept moet op de schop. Er komt een nieuw winkelinterieur, nieuwe website en het bedrijf gaat 'social'. Zo zijn ze in no-time weer helemaal bij de tijd.

 Net als op tv, maar zonder het drama

 Sommige winkeliers hebben alleen wat hulp nodig op één gebied, maar vaak werkt de totaalaanpak het beste. De vergelijking met tv-programma's waarbij een restaurant een complete make-over krijgt, of een gezin uit de schulden wordt geholpen, is snel gemaakt. Maar dan zonder al het drama voor de kijkcijfers.

 Human Capital als belangrijkte kapitaal

 Maar net als in make-overshows op tv, draait het uiteindelijk om mensen. Om de eigenaar van de zaak en de medewerkers. Daar focust Ffoon zich dan ook nadrukkelijk op.

 Veel winkeliers gaan wat betreft hun personeelsplanning ad hoc te werken en kijken niet verder dan één week vooruit. Ffoon helpt hen hun personele inzet strategisch te plannen. Zo kan de aanwezige capaciteit maximaal worden benut, waardoor een winkelier al snel geld kan besparen.

 Naast strategische personeelsplanning ligt de focus ook op de productiviteit van de medewerkers. De productiviteit verhogen is, naast snijden in de personeelskosten, één manier om de verhouding tussen personeelskosten en omzet te verbeteren. Ook dat werpt vrij vlot zijn vruchten af.

 Tot slot is het belangrijk dat het personeel een bijdrage levert aan het verkoopresultaat én de beleving van de klant. Dat kan alleen door de medewerkers actief te betrekken bij de veranderingen. Zo wordt hun betrokkenheid vergroot en zullen zij geneigd zijn zich meer in te spannen voor het team. Want verkopen is teamwork. En wie wil nu niet deel uitmaken van het winnende team?!

 Vergeet niet: als winkelier zijn je medewerkers misschien je grootste kostenpost, maar ook je voornaamste troef ... Speel die niet als laatste uit.
Wie wil nu niet deel uitmaken van het winnende team?!

Wie wil nu niet deel uitmaken van het winnende team?!