home

De kracht van samenwerkende zzp’ers

Owner bij FFoon | Omzetoptimalisatie | Online zichtbaarheid | Retail advies
 
Veel zzp’ers nemen de eerste ‘z’ in zzp iets te letterlijk. Want zelfstandig ondernemen, doe je – ook zonder personeel – het succesvolst samen! Zo zorg je ervoor dat zzp niet komt te staan voor ‘zelfstandige zonder partner’.

 Stel, je bent webdesigner. Dan ligt een partnership met een webbouwer voor de hand. Zo kun je complete websites opleveren. Nou ja, ‘compleet’ ... Wat staat je in de weg samen te werken met een copywriter/tekstschrijver en fotograaf? Een SEO-specialist en expert op het gebied van social media? Voor je het weet, zijn jullie samen net zo slagvaardig als een groot bureau. Terwijl jullie elk jullie individualiteit en flexibiliteit behouden.

Je kunt ook samenwerken met een ‘concurrent’. Sterker nog, partnerships tussen zogenoemde concullega’s behoren tot de vruchtbaarste samenwerkingen! Met een collega-zzp’er kun je grotere opdrachten aan die je alléén niet aan zou kunnen. En je partner kan misschien fungeren als back-up als jij met vakantie bent. Goed voor het klantbehoud!

Collectief of individueel naar buiten treden?
Je kunt naar buiten treden als collectief. Een van de samenwerkingspartners fungeert dan als het ‘gezicht’ van het samenwerkingsverband. Er gaat één factuur voor alle diensten de deur uit naar de opdrachtgever en de verzender daarvan krijgt op zijn beurt facturen van zijn partners. In feite heeft hij dan gewoon een aantal diensten ingekocht en misschien is er nog wat extra winstmarge boven op de ingekochte diensten. Merk op dat de projectleider bij deze samenwerkingsvorm wel een boel extra werk op zijn bordje krijgt.

Je kunt een opdrachtgever natuurlijk ook ‘gewoon’ naar believen in contact brengen met een of meer van je samenwerkingspartners. Als een opdrachtgever bij je aanklopt voor het bouwen van een website en behoefte heeft aan content, kun je hem in contact brengen met een fotograaf of copywriter/tekstschrijver, in ruil voor een commissie/provisie of op basis van het principe ‘you scratch my back and I’ll scratch yours’. Al moet je in dat laatste geval wel zorgen voor een evenwichtige samenwerking. Want niet elke zzp’er is op zoek naar symbiose.

Formeel of informeel samenwerken?
Je kunt op diverse manieren samenwerken.

Als er sprake is van structurele samenwerking, kun je de samenwerking misschien formaliseren, bijvoorbeeld door jullie respectieve eenmanszaken om te zetten in een vennootschap onder firma of door het oprichten van een coöperatie. Maar je kunt natuurlijk ook informeel blijven samenwerken, wat wil zeggen dat je geen enkele juridische band hebt met je partners.

Branche-exclusiviteit?
Je hoeft je natuurlijk niet te beperken tot één samenwerkingspartner voor elk vakgebied. Al is het mogelijk dat een partner dat wel van je vraagt. Als webdesigner, om maar bij het originele voorbeeld te blijven, is het handig als je meer dan één copywriter/tekstschrijver in je telefoon hebt staan. Want de schrijver die blogt over cupcakes, is wellicht niet de meest geschikte persoon om de webteksten voor een notariaat te verzorgen.

Iedereen wil samenwerken!
 Het mooie aan samenwerken, is dat iedereen er wel oor naar heeft. Als het goed is, worden immers alle partijen er beter van.

Maar waar vind je samenwerkingspartners? Nou, heel eenvoudig. Op netwerkbijeenkomsten en –evenementen. En geloof me, daar zijn er genoeg van. Al moeten veel startende zzp’ers wel even een drempel over. Misschien kun je lid worden van een netwerkclub. Ook die zijn er legio. Je kunt ook op LinkedIn zoeken naar potentiële samenwerkingspartners, ook al is dat netwerk eigenlijk bedoeld voor mensen die je al kent.

Voorwaarden voor succes
Een goede samenwerking vraagt om een investering en commitment van beide kanten. Het is niet makkelijk een goede samenwerkingspartner te vinden – laat staan een handvol – maar de zoektocht is het uiteindelijk meer dan waard. Vergeet niet dat je netwerk zowat verdubbelt met slechts één partner!

Een partner kan ook fungeren als klankbord en sparringpartner. Jullie zijn immers beiden zzp’er en hebben te maken met veel van dezelfde issues. Hoe kom jij aan je klanten? Heb je je boekhouding uitbesteed? Hoe doe je dat als je op vakantie bent? Et cetera. Andere zzp’ers kunnen je helpen om tot nieuwe inzichten te komen.

 Dé gelegenheid bij uitstek om andere zzp’ers tegen te komen, is het Zzp-event van de KvK en gemeente Maastricht op 27 juni bij het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht. Jij komt toch ook?
De kracht van samenwerkende zzp’ers

De kracht van samenwerkende zzp’ers